11 februari 2016

Meisje met de parel door Tracy Chevalier

Een goed en zorgvuldig bewaard geheim; wij zijn in het bezit van twee schilderijen van twee grote meesters. Wij bezitten een heuse Rembrandt en een echte Vermeer. Beide grootheden waken over ons als wij ons terugtrekken op het kleinste kamertje. Bij mij loert Rembrandt himself mij recht in de ogen. Zijn ogen hebben een soort verdwaasde blik.  Ook het ‘Meisje met de parel’ kijkt alsof ze ergens door verrast is. Maar ja, ik kan ze geen ongelijk geven, gezien het dagelijkse uitzicht….. Zij kijkt mij overigens met de nek aan. Manlief wordt uiteraard (meestal) andersom bespied door deze dame en heer. En als wij er niet tussen zitten of staan, koekeloeren ze naar elkaar. Over Rembrandt is veel bekend.
Maar wie was zij nou eigenlijk, dat meisje dat Vermeer schilderde in 1665-1667 en inmiddels wereldberoemd is. Was ze de dochter van Vermeer, of was ze toch de dienstmeid, of misschien wel heel iemand anders? Wie het meisje is, en of ze nu echt een parel in haar oor draagt of gewoon een hanger van tin, voor het boek dat Tracy Chevalier schreef (en later is verfilmd) maakt het niks uit. Zij heeft het ‘Meisje met de parel’ een eigen verhaal gegeven. Juist omdat er zo weinig bekend is over zowel de schilder als het meisje, is het fascinerend om hier bij stil te staan en te lezen hoe ‘Het meisje met de parel’ Griet de dienstmeid wordt bij de schilder. Ze had al een gezicht, nu heeft ze ook een persoonlijkheid. Dienstmeid Griet verovert een plek in het alsmaar groeiende gezin Vermeer. Ze krijgt ook van de schilder steeds meer verantwoordelijkheden in zijn atelier. Ze groeien langzaam naar elkaar toe en op een dag begint hij met haar portret.
Er wordt gezegd dat het het mooiste schilderij van Nederland is. En het hangt op een wel heel bijzondere plek in Nederland…..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten