Ruim 25 jaar geleden, 27 en een
beetje om precies te zijn ontmoetten wij Cyril Lixenberg. Ik weet niet zo goed
wat ons bezielde maar wij trokken de stoute schoenen aan en hebben contact met
hem gezocht en hem gevraagd of hij een klein kunstwerkje wilde maken voor ons
huwelijk. Wij wilden graag op deze dag de mensen die ons heel dierbaar waren, op
die voor ons zo belangrijke dag een klein aandenken geven. We werden
uitgenodigd in zijn atelier in hartje centrum. Wat een ontzettend sympathieke
man. We legden uit wat wij voor ogen hadden en hij wilde dat wel doen. Zo’n
groot kunstenaar die de tijd nam om mee te denken, dat was echt ongelooflijk.
Later zijn we nog eens bij hem thuis geweest en hebben ook kennis gemaakt met
zijn lieve vrouw.
Hij maakte voor ons hele kleine
zeefdrukjes, elk kunstwerkje bestond uit twee delen. ‘Compatible Forms’ heet het.
Zijn filosofie over het huwelijk, dat twee individuen samen het leven gaan
delen, aanvullend op elkaar werken, maar niet uit het oog moeten verliezen dat
ze ook zichzelf moeten kunnen blijven ontwikkelen. Een mooi wijze en
inspirerende gedachte. Uiteraard nodigden we hem en zijn vrouw uit op onze
trouwdag en ze kwamen. Ook hadden ze een geweldig cadeau meegenomen namelijk de
werktekening, mooi ingelijst, die het hele denk- en ontwerpproces van de
‘Compatible Forms’ visualiseerde alvorens tot het eindresultaat te komen. Het
maakte diepe indruk op ons.
Voor ons zal Dana Lixenberg dus
altijd ‘de dochter van’ blijven. Voor ons zijn deze twee namen onlosmakelijk
met elkaar verbonden.
Ook Huis Marseille roept bij ons bijzondere
gevoelens op omdat zoonlief daar alweer heel wat jaartjes geleden, tijdens zijn
middelbare schoolperiode, heeft ‘gehangen’ als afsluiting van een prijsvraag
voor fotografie over ‘fancultuur’. En ja, hij had de eerste prijs.
Nu neemt dus ‘onze’ DanaLixenberg in ‘ons’ Huis Marseille ons mee naar Imperial Courts. We worden
meegezogen in het leven van de mensen, we maken er onderdeel van uit, we voelen
met hun mee, we leren ze kennen. We voelen de spanningen, de criminaliteit, de
verveling die in deze getto wijk bij Los Angeles de boventoon voert. Maar ook
de feestjes en spelende kinderen. Niet alleen de foto’s zijn indringend maar
ook de film, die in het souterrain wordt vertoont is zeer de moeite waard. De
bewoners vormen niet alleen door hun huidskleur maar ook vaak door hun kleding
een kleurrijk contrast met de vale turquoise huizen, de afgebladderde witte
luiken en tralies en de intens blauwe lucht. Op de achtergrond het eeuwige
lawaai van de snelweg en sirenes.
Door middel van film, fotografie
en audio opnames neemt Dana Lixenberg ons mee en toont ons haar bevindingen
over de afgelopen ruim twintig jaar. Het moet een ongelooflijke ervaring zijn
om het vertrouwen te kunnen winnen van de bewoners van Imperial Courts waardoor
ze de buurt met haar bewoners heeft kunnen vastleggen. Mooi zijn ook de beelden
als ze met de bewoners samen het resultaat bekijkt van haar project, dat 22
jaar duurde. Gek idee eigenlijk dat niet eens zo heel lang nadat wij haar vader
beter leerden kennen, zij aan dit project begonnen is.
Tot en met 6 maart 2016
Huis Marseille
Keizersgracht 401, 1016 EK
Amsterdam
Ik mis een foto van de huwelijkszeefdruk!
BeantwoordenVerwijderenKom maar eens bij ons thuis kijken!
BeantwoordenVerwijderen