24 november 2015

Madame Bovary door Gustave Flaubert

Jarenlang heb ik vrijwel geen boeken gelezen. Druk met dingen, dingetjes en diversen. Smoesjes dus. Maar een paar jaar geleden heb ik het lezen weer herontdekt en ben ik met een ware inhaalslag bezig. Mijn leeshonger is ineens groot. Al snuffelend langs de eindeloze rijen boeken in de bieb bleef mijn oog opeens hangen bij deze klassieker. Waarom niet, dacht ik. Ik ga het gewoon proberen.
Het is een prachtig verhaal. Gustave Flaubert deed er vijf jaar over om het te schrijven, van 1851 tot 1856. Het was voor die tijd een revolutionair boek. Flaubert werd zelfs aangeklaagd omdat het verhaal te veel obsceniteiten zou bevatten maar hij werd vrijgesproken. Nu wordt het beschouwd als een van de eerste realistische romans en wordt het geprezen om zijn psychologische diepgang
Emma, een boerendochter, denkt haar saaie leven te kunnen ontvluchten door te trouwen met een arts. Ze hoopt op een bruisend leven vol luxe, spanning en avontuur. Haar goeiige maar beetje sullige echtgenoot Charles Bovary kan haar dit niet bieden. Emma stort zich in de liefde buiten de deur, gaat met geld smijten en wordt depressief. Charles doet er alles aan om zijn vrouw gelukkig te maken, maar het mag allemaal niet baten. Als de schulden haar boven het hoofd groeien en haar minnaars haar niet willen helpen ziet Emma geen uitweg meer en neemt arsenicum. Charles blijft geruïneerd achter en sterft niet lang na zijn vrouw. Hoe tragisch kan de liefde zijn…..


Geen opmerkingen:

Een reactie posten