28 oktober 2016

Quiet 500

Vorige week, op 17 oktober, was het Wereld Armoede Dag. Deze dag, de ‘Internationale dag voor de uitroeiing van de armoede’ wordt wereldwijd gevierd, zo zegt de Wikipediapagina.
Terwijl ik dit stukje tik, blader ik terug in mijn agenda om te kijken waar ik vorige week maandag was, die 17de oktober. Manlief en ik waren uitgenodigd door kennissen om een borreltje te drinken in een rooftop bar. Met wijn, bier, overheerlijke fingerfood hapjes en een magisch uitzicht over Amsterdam. De zon ging langzaam onder, in de stad gingen steeds meer lichtjes aan en in de verte zagen we het reuzenrad. De DJ deed zijn best om de relaxte sfeer nog aangenamer te maken. Nu kan ik allerlei excuses bedenken en vertellen dat ik echt niet elke avond in een hippe bar hang met een bel wijn (het was ook nog maar een gewone doordeweekse maandag…), maar eerlijk is eerlijk, de Wereld Armoede Dag was bij mij die dag niet ‘top of mind’.
Rijkdom wordt gevierd, armoede ondergaat men in stilte, volgens Quiet 500. Tja, dat is wel iets om even bij stil te staan.
De tweede editie van deze glossy ligt dus sinds vorige week in tal van winkels. Daarin beschrijven ze dat ze de eerste editie, drie jaar geleden, naar alle mensen hebben gestuurd die in de Quote 500 stonden. Ze vroegen geen geld, hoewel dat uiteraard ook welkom was, maar liever wilden ze rond de tafel om een gesprek aan te gaan en ideeën te ontwikkelen hoe dit schurend probleem kon worden aangepakt. Welgeteld reageerden van die 500 miljonairs er twee. Ok, het gaat om de kwaliteit en niet om de kwantiteit, maar toch. Het goede nieuws is wel dat er met deze twee mensen een prachtig succesvol initiatief is ontstaan, de Quiet Community, dat landelijk zal worden uitgerold.
Behalve interviews met ‘overlevers’ staan er ook verhalen, gedichten en cartoons in van Bekende Nederlanders.
Quiet 500 kost €10. De cover is, hoe kan het ook anders, van schuurpapier.
De opbrengst komt volledig ten goede aan innovatieve armoedeprojecten.
Bestellen via internet kan natuurlijk ook.
www.quiet500.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten