8 december 2015

Toekomst (2)

Waar en hoe te beginnen? We besloten een professional in te huren. Dit konden wij niet zelf, een onafhankelijk iemand moest ons gaan helpen om door deze wirwar van gedoe de weg te wijzen. Zo kwam het dat we op een zonnige maandag ochtend kennis maakten met meneer-de-financiële-planner. Na een korte wederzijdse kennismaking gingen we aan de slag.
Meneer-de-financiële-planner wilde alles van ons weten, maar dan ook echt alles.
Zijn we getrouwd (de enige makkelijke vraag in dit hele traject..…), in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden (ok, die weet ik ook nog…..), wat staat er in de trouwakte, hebben we een testament, wat staat er bij dat specifieke artikel, hebben we een eigen huis, een hypotheek, eigendomsbewijs, WOZ, leningen, pensioen, arbeidsongeschiktheidsverzekering, hoe is die opgebouwd, hoe lang loopt deze door, spaargeld, auto, lijfrente, overlijdensverzekering en zo ging het nog even door. Mijn hersens werkte op volle toeren.
Uhm, ja, nee, weet ik niet, wat is dat, nooit van gehoord, geen idee, ik denk het wel, ik denk het niet, deze moet ik navragen, waarschijnlijk wel, waarschijnlijk niet…. Hellup…..
Daarna kwamen de gewetens vragen van andere orde; wat zijn jullie vaste lasten, hoeveel geld geven jullie uit aan kleding (nou, ik koop bijna nooit iets nieuws….. ), hoeveel geld geven jullie uit aan eten (we gaan echt zelden uit eten…..), gaan jullie vaak op vakantie (neu, heel weinig, beetje kamperen en zo…..), hebben jullie hobby’s, studerende kinderen, krijgen zij nog aanvullend zakgeld, doen jullie aan sport…..?
Al deze vragen om een inzicht te krijgen in ons inkomsten en uitgaven patroon.
Tegelijkertijd gaf het ook inzicht in wat wij belangrijk vinden in het leven.
Veel vragen waren confronterend, op veel vragen wist ik domweg geen antwoord.
We gingen naar huis met een stapel huiswerk en denkwerk en meteen een datum voor een nieuwe afspraak. Dat was goed, zo creëerden we een deadline en konden we ons zo makkelijk uitstelgedrag voorkomen.
In de weken daarna belden we, mailden, deden we aanvragen en maakten we afspraken met instanties om gegevens op te vragen, stop te zetten of te wijzigen. We doken in de afschriften om dingen op een rij te krijgen. We zochten in de iconische oude schoenendozen om de bijna antieke documenten tevoorschijn te toveren. Een hele klus.
De volgende afspraak bij meneer-de-financiële-planner leverden we alles in. Hij zette de gegevens in grafieken, maakte ons attent op overlappingen en hiaten. Zo ging het nog een paar keer.
Langzaam maar zeker kwam er meer lijn in de chaos. Er werden digitale en fysieke mapjes gemaakt, beslissingen genomen en knopen doorgehakt. Tegelijkertijd kwam er ook rust in ons hoofd. Het bleek helemaal niet zo eng als ik had gevreesd om hier mee bezig te zijn. Sterker nog, ik vond het stiekem best leuk, vooral omdat het ongelooflijk veel duidelijkheid gaf. En dus voldoening. Wat betreft onze voornemens voor 2015; missie meer dan geslaagd!
Over een jaar hebben we weer een afspraak bij meneer-de-financiële-planner om eventuele wijzigingen door te spreken. Tenslotte hebben we weinig van het leven in eigen hand. Maar de jaarlijkse up- date zal een makkie worden.
Mijn voornemens voor 2016 hou ik nog even voor mij…..

2 opmerkingen:

  1. Naar de opgewekte toon te oordelen zit het wel snor met jullie financiën voor de komende dertig jaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Administratief gezien wel.... nu de uitvoering nog.....

    BeantwoordenVerwijderen