20 september 2016

De auto en ik

In de uitnodiging stond: ‘In een fascinerende show nemen we u mee op een boeiende reis door de tijd. Van de roemruchte geschiedenis naar het nu. Met de focus op de toekomst’.
Waar gaat dit eigenlijk over? Het gaat over een ‘persoonlijke kennismaking met de nieuwe modellen van BMW en Mini’.
De auto en ik; wij hebben geen diepgaande gesprekken met elkaar. Wij zijn snel uitgesproken. Behalve veiligheid, liever niet zo groot en een fijne kleur vind ik weinig interessants aan een auto. Manlief moet altijd lachen als ik het heb over een ootoo en niet over een auwtoo.
De hele auto-industrie lijkt toch een beetje ondoorzichtig. Neem nu Mini. De Mini is van oorsprong Brits, hoort nu bij de Duitse BMWgroep maar wordt gemaakt in het Limburgse Borne. Wie snapt het nog…
En toch, voor ik het wist was ik vorige week aanwezig bij de ‘visionaire en spectaculaire presentatie’ van maar liefst twee wereldprimeurs! En ja, hoe cliché, er waren heus wel vrouwen, maar het was toch voornamelijk een mannengebeuren.
Ok, ik moet toegeven, de highlights uit de historie waren leuk om te zien. Tijdens de ‘boeiende vooruitblik op de mobiliteit van morgen’ verslapte mijn aandacht enigszins.
Tijdens de show werd ons herhaaldijk duidelijk gemaakt dat wij, de genodigden, toch wel zeer bevoorrecht waren dat wij bij de presentatie mochten zijn van deze spectaculaire wereldprimeurs. Nog door niemand gezien, nog aan niemand geshowd. Foto’ s maken was ten strengste verboden dus onze telefoons werden al bij binnenkomst verzegeld in lichtdichte hoesjes. Ondanks mijn oppervlakkige relatie met mobiliteit begon ik mij toch heus een beetje speciaal te voelen!
Het mag duidelijk zijn, in de komende decennia wordt autorijden een hele andere beleving. De tijd dat je borstspieren kreeg bij het inparkeren in een krap plekje is allang verleden tijd. Net als ‘even het raampje opendraaien’ en ‘het stratenboek’ en ‘de kaart van Frankrijk’. De techniek neemt alles over met al zijn voor- en na-delen.
Het nieuwe Minimodel lijkt steeds verder af te dwalen van het originele Mr. Bean model. Hij wordt alsmaar groter, ‘mannelijker en sexier’ (dit zijn niet mijn woorden, maar die van de Mini- man). Toch leuk dat hij nu ook in een hybride uitvoering te krijgen is. Dat betekent dat je er een aantal kilometers elektrisch mee kan rijden. Goed nieuws want het milieu kan dat wel gebruiken.

Wereldprimeur nieuwtjes van de BMW waren onder andere dat de telefoon en radio kunnen worden bediend met een paar handgebaren in de lucht. Niks geen toetsen of knopjes meer waar je aan moet draaien of op moet drukken. Ik ben reuze benieuwd wat dat oplevert als je een geanimeerd gesprek voert met de persoon die naast je zit. Of als je alleen in de auto zit maar in de file staat. Moet toch best een beetje vreemd gezicht zijn, van die zwaaiende hand- en vingergebaren… Ook leuk is dat als je eenmaal gearriveerd bent op je vakantiebestemming, de Bahama’s bijvoorbeeld, je via een app kan checken of je auto er nog netjes bijstaat op Schiphol, of waar dan ook, en daar foto’s van kan maken. Geweldig! Echt superleuk lijkt mij dat! Verder werd er iets gezegd over de niervormige grill (?), de extra belijning aan de zijkant (?), de ledverlichting die nu helemaal doorloopt (?), met de sleutel kan een half uur voor vertrek de airco aangezet worden (?) en dat je ook op die sleutel kan zien hoeveel er nog in de tank zit (?).
Allemaal hele leuke snufjes, maar wat ik als expert op dit gebied toch een beetje miste deze avond was het woord ‘veiligheid’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten