28 maart 2016

Zomertijd

Ooit, in den beginne van mijn studententijd is het mij een keer volledig ontgaan dat de klok een uur werd verschoven. Ik weet niet meer of het in het voor- of najaar was. Op mijn kleine zolderkamertje zonder krant, televisie en telefoon bleef ik verstoken van veel actualiteiten. Een krant was saai en duur, het kleine zwart-wit teeveetje kreeg ik pas veel later van een tante en een telefoon (zo’n ding met een hoorn, bevestigd met een dik spiraalsnoer aan een soort kastje met een draaischijf, die vervolgens weer met een kort snoer met stekker in een stopcontact vastgeklonken zat, dit alles in een soort onbestemd greige kleur) kwam pas twee kamers later.
Als ik aan het einde van een weekend op zondagavond weer met de trein richting Amsterdam ging, belde ik bij de dichtstbijzijnde telefooncel naar het Limburgse thuis om te melden dat ik goed was aangekomen. Vervolgens liep ik dan nog door vier of vijf donkere straten naar mijn kamertje onder het schuine dak met een piepklein raampje. De weekenden dat ik niet naar huis ging belde ik op zondag avond in diezelfde telefooncel met opgespaarde guldens en kwartjes naar huis om te vertellen dat alles goed ging. Altijd een beetje gek, zo’n telefooncel gesprek. Of je bent halverwege een zin en blijkt het geld op, of je hebt er net een gulden ingedaan en krijg je ineens nog vier minuten cadeau die je nog vol kan praten terwijl je net dacht dat alle wederzijdse wetenswaardigheden al uitgewisseld waren. En zo vertelde moederlief dus op zo’n bewuste avond in een cadeau-momentje dat ik niet de gebruikelijke tijd belde.
Ik heb het jaren moeten horen. ‘Je weet toch wel, dit weekend…..’ etc.
In de ochtend is het nu weer wat langer donker, maar de avonden blijven nu al lekker lang licht. Over een paar dagen is dat effect alweer verloren gegaan.
De effectiviteit dan de klok vooruit- en terugdraaien wordt allang weer in twijfel getrokken, maar ja, wie neemt de beslissing om het weer af te schaffen?
Met de zomertijd nog geen 48 uur oud krijgt Nederland code geel.
De kleur geel staat voor warmte, vriendelijkheid, zonnig en geluk.
Ik wens iedereen een fijne zomertijd toe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten