Na het bezoeken van de tentoonstelling en het doorlopen van
de ‘verplichte’ route, stonden we alweer onze jas op te halen bij de garderobe
toen ons oog viel op een film die werd vertoond het souterrain. Een zeer
bevlogen meneer was aan het vertellen over een van de schilderijen van
Rembrandt, Lucretia. ‘En zie nu eens die uitdrukking van de ogen. Wat een
ongelooflijk verdriet. De tranen wellen op. Zo delicaat weergegeven. Haar hele
houding straalt onmacht uit. Haar mond, die prachtige intense expressie die zo
treurig is’. Er werd ingezoomd op de details van dit schilderij. Op deze manier
werden we als bezoekers die al met de jas aan klaar stonden om weer de werkelijkheid
van deze tijd ingezogen te worden, terug gezogen naar de werkelijkheid van toen,
de techniek van de schilder, maar ook van dat moment, dat dramatische moment
van Lucretia waarin ze wordt afgebeeld met een mes in haar hand en een hemd vol
bloed. De verhalenverteller vertelde bevlogen verder over het leven van
Lucretia en waarom ze niet verder wilde leven nadat ze ‘met geweld was
onteerd’. We bleven gefascineerd luisteren en kijken.
Ja, zo moest je dus kunst beleven, begrijpen, lezen en bekijken.
Hoe vaak ben ik niet gedachteloos langs allerlei moois gelopen. Laatst nog, als
kletsend door de Hermitage rechtstreeks naar de koffie. Vaag zag ik links en
rechts wat schilderijen aan de hoge muren, harnassen en zwaarden blonken in
grote vitrines. Heb ik niet te lichtvoetig door Art Rotterdam gelopen, Matisse
indertijd wel genoeg aandacht gegeven, de creaties van Max Heymans minutieus
bestudeerd en wel genoeg van Miró
genoten en begrepen?
Een paar dagen nadat dit allemaal door mijn hoofd was
geschoten las ik een artikeltje in de krant dat museumbezoekers maximaal een
halve minuut bij een kunstwerk kijken. Als we het bijbehorende tekstje lezen is
het iets langer, maar dat komt omdat alleen al de leestijd 15 seconden in
beslag neemt…..
Misschien kon ik bij een volgend museumbezoek mij toch iets
meer verdiepen en inlezen, al was het maar in een paar kunstwerken per keer,
toch maar een keer zo’n audio apparaatje lenen. Ik betrapte mij er al op dat ik
deze week de krantenfoto van het verloren gewaande schilderij van Rembrandt met
andere ogen bekeek. Het begon er mee dat ik het hele artikel ben gaan lezen
over de achtergrond van dit kleine kunstwerk. Ik keek niet alleen, maar
probeerde ook echt te zien, te voelen en te ervaren hoe het is om een
flauwgevallen jongen weer wakker te krijgen door hem te laten ruiken aan een in
ammoniak gedrenkte lap. De eerste stap is dus al genomen.
Een bevestiging dus, niet alleen kijken; alleen waarnemen,
maar ook zien; weten wat er wordt waargenomen.
Museum Het Rembrandthuis
Jodenbreestraat 4, 1011 NK Amsterdam
www.rembrandthuis.nl
www.rembrandthuis.nl
Hoi Marli, ik nam ook nooit een audiotour, tót laatst in de Hermitage, daar werd mij door een suppoost met klem aangeraden dat wél te doen, omdat volgens haar de door Hans Aarsman ingesproken rondleidingen ontzettend leuk was. En inderdaad, echt een aanrader! het is zoals je zegt, je ziet veel meer metr een goed verhaal erbij! zie ook: http://mariejosevaessen.nl/2016/01/27/terug-naar-de-hermitage/
BeantwoordenVerwijderenToch maar weer naar de Hermitage, als ik zo jouw enthousiaste stukje lees, maar dan die andere tentoonstelling:-)
BeantwoordenVerwijderen